5 keuze tips voor carbon wielen
Een keuze maken in het woud van carbon wielen kan lastig zijn. Hierbij een overzicht van de 5 belangrijkste zaken die je in overweging moet nemen voor de keuze van je set carbon racefietswielen:
1: Kies voor goede kwaliteit spaken
Spaakbreuk is één van de meest voorkomende problemen bij carbon wielen. Kies daarom ook bekende merken voor je spaken zoals SAPIM en DT Swiss. Dit voorkomt ellende tijdens het fietsen en zorgt ervoor dat je ook op lange termijn veel plezier van je wielset kan hebben.
Standaard spaakt CARBONRACING carbon racefietswielen met SAPIM CX-RAY en carbon MTB wielen met DT Swiss. Hiermee ben je dus verzekerd van een goede set wielen.
2: Kies het juiste aantal spaken (meer is beter)
In de markt worden wielsets aangeboden met weinig spaken. Regelmatig krijg ik verzoeken over velg vervanging van 20 of 24 spaaks achterwielen, ook van bekende merken.
Minder spaken lijkt zeker mooi, maar is voor veel gebruikers echt te weinig. Indien je een wielset wilt hebben die ook voor de lange termijn goed blijft, bezuinig dan niet op het aantal spaken.
De variant met 20 spaken voor en 24 spaken achter is zeker voldoende voor mensen die niet al te zwaar zijn (<100 kilo).
Op de configurator worden carbon wielen aangeboden met varianten snel 20 / 24 spaaks, robuust 20 / 28 spaaks en op verzoek super robuust (28 / 32 spaaks). Indien u zwaarder bent of gewoon een wielset wilt waar u jaren plezier van heeft, kies dan voor robuust. Ook super robuust kan een overweging zijn, zeker als u al slechte ervaringen met weinig spaken heeft.
Algemeen advies is, kies liever voor een paar spaken meer dan achteraf problemen. Een extra spaak weegt slechts ca 6 gram.
3: Kies voor de juiste velghoogte
Velghoogtes zijn beschikbaar van 33mm tot en met 88 milimeter. Waarop moet je letten?
Voor dagelijks gebruik is het raadzaam niet hoger te gaan dan 44mm of 55mm. Hogere velgen hebben veel last van zijwind, met name op het voorwiel. 88 millimeter hoge velgen zijn heerlijk stijf en een genot om mee te rijden, maar niet geschikt voor alle weersomstandigheden. Daarom zijn deze velgen meer geschikt voor tijdritten en triatlon.
Mocht je toch graag voor dagelijks gebruik een set wielen met hoge velgen willen hebben, overweeg dan een set met een hoog achterwiel (bv 88mm) en lager voorwiel (bv 60mm). Op het achterwiel zit het meeste van je gewicht en ben je minder gevoelig voor zijwind. Een 88mm voorwiel kan met sterke zijwind wat nerveus overkomen.
Ben je van plan veel in de bergen te fietsen dan kan 33 mm een goede uitkomst zijn. Deze wielen zijn door minder materiaal gebruik extra licht en je hebt toch erg stijf wiel.
4: Kies de juiste naaf
CARBONRACING bied verschillende naven aan, waar moet je op letten?
Miche en Novatec naven zijn beschikbaar in een prijsklasse tussen de 740 en 800 euro. De Miche naaf is een betrouwbare allround naaf voor dagelijks gebruik. Wat betreft kwaliteit is deze naaf het beste te vergelijken met Shimano 105.
De Novatec Super Light naven zijn de lichtste naven aangeboden door CARBONRACING en bedoeld voor de wielrenner die op zoek is naar een absoluut minimaal gewicht voor een set carbon wielen.
DT Swiss staat bekend om zijn betrouwbaarheid en is voor de echte kilometer verslinder. Door de afdichting van de lagers zijn deze naven uitermate geschikt om de hele winter mee door te fietsen.
Van DT Swiss zijn twee naven beschikbaar; DT 350 (meest verkocht) en de DT 240. Beide hebben dezelfde lagering en cassette body en zijn dus even slijtvastheid, waarbij de DT 350 een significant prijsvoordeel heeft.
Echter de DT 240 heeft iets hogere toleranties in de passing van onderdelen. Dat zorgt ervoor dat een met DT 240 gespaakt wiel iets stijver reageert. Voor echte wedstrijdrenners of renners die veel kracht op de wielen zetten kan dit net het verschil zijn omdat de wielen minder geneigd zijn tegen bv remblokken aan te lopen.
Als laatste uiteraard de Dura Ace naven, de klassieker van Shimano. Door de conus lagers zijn de Dura Ace naven enorm slijtvast en super stijf, ongeëvenaard in zijn klasse. Voor de echte liefhebber van high end naven.
5: Kies het juiste remoppervlak
Bij schijfremmen heeft u uiteraard gemakkelijke keuze, maar bij velgrem is dit de meest gestelde vraag: de keuze tussen aluminium remrand en full carbon.
Sommige klanten zijn bang voor een verminderd remvermogen van full carbon wielen. Laat u niet afschrikken door problemen uit het verleden met de eerste generatie carbon velgen. Nieuwe carbon velgen zijn voorzien van een basalt remoppervlak dat prima werkt, ook onder slechte omstandigheden. Het is zeker mogelijk de hele winter door te fietsen met full carbon.
Full carbon wordt zeker veel in de bergen toegepast, zie ook de wedstrijden van profs. Bij langere afdalingen en warm weer dient langdurig slepend remmen op full carbon wel worden vermeden, gedoseerd remmen is dan belangrijk.
De speciale benodigde remblokken voor carbon wielen zijn algemeen beschikbaar en worden ook via deze webshop aangeboden.
Voordeel van een full carbon velg is dat deze ca 100 gram lichter is dan een set met aluminium remrand en daarnaast stijver en robuuster dan een carbon velg met aluminium remrand.
Mijn advies is voor aluminium remrand te kiezen indien je de set carbon wielen met een andere set met aluminium remrand regelmatig wisselt. Voor full carbon zijn speciale remblokken nodig en die zijn niet bedoeld voor aluminium remranden.
Bent u echter van plan om met één set wielen te fietsen, overweeg dan full carbon.
Mocht je naar aanleiding van dit artikel toch nog vragen hebben, neem dan gerust contact op.