Tubeless montage schwalbe pro one race banden
Op zoek naar een instructie hoe een Schwalbe Pro One racefiets banden te monteren? Bekijk de onderstaande video en lees de bijbehorende instructies in 7 stappen.
Momenteel (2018) heeft Schwalbe als eerste van de grote merken een tubeless band voor racefietsen op de markt: de Schwalbe Pro One. Dit is op dit moment de enige geschikte band voor tubeless montage. De Schwalbe Pro One is het top model van Schwalbe en heeft maximale grip en minimale weerstand door de gepatenteerde MicroSkin opbouw van de band.
Schwalbe raad aan de Pro One tubeless te monteren, al is montage met binnenband ook mogelijk.
Vanaf volgend seizoen (2019) zal ook de Schwalbe One Tubeless ready worden. Dit is een veel verkochte band en iets voordeliger dan de Pro One. Zodra deze in tubeless ready beschikbaar is zal die ook opgenomen worden in de webshop. Montage van deze band is gelijk als hier beschreven.
Zie hieronder de bijbehorende instructies voor een juiste montage van de Pro One band. Daarnaast is er nog een instructiefilm gemaakt (onderaan de pagina).
Voor het tubeless maken van de band zijn de volgende benodigdheden essentieel:
- Tubeless ready wielset (alle nieuwe carbon wielen van CARONRACING zijn tubeless ready)
- Tubeless tape om de velg af te dichten (wordt standaard geleverd)
- Schwalbe Pro One banden
- Schwalbe Easy Fit
- Schwalbe Blue Doc
- DT Swiss tubeless ventielen
De tubeless montage van de Schwalbe Pro One buitenband kan samengevat worden in 7 stappen:
1: Tubeless tape aanbrengen op de velg
Gebruik geschikte tubeless tape om de velg luchtdicht te krijgen. Breng de tape strak aan en probeer plooien in de tubeless tape te vermijden. Duw de tape goed aan in het bed van de velg.
De breedte van de tape moet gelijk zijn aan de breedte van de binnenmaat van de velg. De tubeless tape blijft het beste zitten en geeft het beste lucht dichte resultaat als de buitenband op de tape rust. Dus de tape moet over geheel de breedte van de velg geplaatst worden.
Alle wielen van CARONRACING worden standaard afgeleverd met tubeless tape. In dat geval kunt u gelijk door naar stap 2.
CARBONRACING adviseert DT Swiss tubeless tape; deze is flexibel, eenvoudig aan te brengen en vormt zich goed naar de velg.
2: Plaatsing tubeless ventiel
Neem een tubeless ventiel waarvan de ventielkern te verwijderen is. Door het verwijderen van de ventiel kern is het mogelijk de latex vloeistof als laatste aan te brengen. Dit zorgt voor aanzienlijk minder geknoei dan de latex los in de band te plaatsen en daarna de band te monteren. Geadviseerd wordt dus de volgorde zoals in dit stappenplan aan te houden en gebruik te maken van een tubeless ventiel waarvan de kern te verwijderen is.
Voor voorbeeld van een goed tubeless ventiel, bekijk de DT Swiss ventielen op de webshop. Bij de DT Swiss ventielen is de kern te verwijderen.
Het DT Swiss ventiel heeft een borgring en hieronder een rubberen O-ring. Deze O-ring dient tussen de velg en de borgring geplaatst te worden, om krassen van de borgmoer op de velg tijdens het fietsen te voorkomen. Ook voorkomt dit dat het ventiel kan gaan “tikken” tijdens het fietsen. Draai de borgmoer handvast met de O-ring tussen de moer en de velg.
3: Schwalbe Pro One buitenband aanbrengen (zonder binnenband)
Na het plaatsen van de tape en het tubeless ventiel kan de buitenband gemonteerd worden. Belangrijk is te eindigen bij het ventiel. Duw de draad van de band aan de andere zijde van het wiel in het midden van het bed om ruimte te krijgen bij het ventiel. Duw als laatste de band rond het ventiel op zijn plaats.
Omdat er geen binnenband geplaatst is kan u bij tubeless montage gebruik maken van bandenlichters. Wees hier echter voorzichtig mee om de velg niet te beschadigen. Bij een goede passing is het niet nodig bandenlichters te gebruiken. Belangrijk hiervoor is bij de montage bij het ventiel te eindigen zoals hierboven omschreven is.
4: Aanbrengen Easy Fit voor gemakkelijker opblazen van de band
Het velgbed van een tubeless ready velg heeft aan de zijkant een rand waar de draad van de band op geplaatst moet worden. Door het opblazen van de banden moet de rubber band naar de buitenzijde van het velgbed gebracht worden. Dit gaat in praktijk altijd met een lichte “plop”.
Door het aanbrengen van Schwalbe Easy Fit schuift de tubeless band eenvoudiger naar de buitenzijde van de het velgbed. De Easy Fit is een soort schuim/glijmiddel dat ervoor zorgt dat de rubber band eenvoudiger over het tubeless tape glijd. Wees gerust royaal in het aanbrengen van de Easy Fit, dit vereenvoudigd te montage.
5: Band op druk brengen naar ca 6 tot 7 bar (banden moeten “ploppen”).
Pomp de band op tot ca 6 tot 7 bar zodat een duidelijke plop hoorbaar is. Hierna zit de band op zijn positie.
Het oppompen kan een lastig karweitje zijn. Vaak helpt een compressor te gebruiken. Zet de druk achter niet boven de 6 tot 7 bar om beschadiging van de velgrand te voorkomen.
Heeft u geen compressor, werk dan met de hand de band lichtjes naar de zijwand van de velg en probeer nogmaals op druk te brengen. Ook het verwijderen van de ventielkern kan helpen de luchtstroom te bevorderen.
Controleer of de band op iedere plek op de juiste manier op om de velg zit. Hiervoor zit er op iedere band een controle lijn die aan moet sluiten op de rand van de velg. Indien deze controle lijn niet goed is, laat de lucht uit de band lopen en smeer dan extra Easy Fit op deze plek. Probeer hierna nogmaals op druk te brengen, om ervoor te zorgen dat de band ook hier in zijn juiste positie komt.
Indien de controle lijn niet oplijnt met de rand van de velg is de tubeless band niet luchtdicht en kan u niet verder met montage. Mocht u toch doorgaan, dan voelt dit tijdens fietsen als een hoogteslag en verliest u druk in uw banden, dus probeer de montage van stap 4 & 5 opnieuw.
Indien de band goed is opgeblazen en de controle lijn van de band goed aansluit bij de velg, kan het nog steeds zijn dat er kleine hoeveelheden lucht ontsnapt. Om deze te dichten, ga door naar stap 6.
6: Band leeg laten lopen en Schwalbe Blue Doc toevoegen
Blue Doc is een latex materiaal dat uithardt indien het met buitenlucht in aanmerking komt. Kleine lekkages en oneffenheden tussen de band en de velg worden opgevuld met de latex om ervoor te zorgen dat de band luchtdicht is. Ook kleine lekkages tijdens uw fietstocht worden vanzelf gedicht met Blue Doc.
In de afgesloten band blijft de latex 2 tot ca 7 maanden vloeibaar. Bestel daarom ook voldoende Blue Doc bij om ook na verloop van tijd de band bij te kunnen vullen.
Het aanbrengen van de Blue Doc is erg eenvoudig. Indien de buitenband op de juiste wijze gemonteerd is (stap 4 & 5), laat de lucht rustig uit de band lopen en verwijder de ventielkern. Breng daarna de Blue Doc aan via de opening van het verwijderde het ventiel. Giet bij een racefietsband ca 30ml Blue Doc in de band, bij MTB ca 60ml.
Plaats de ventielkern weer terug en ga door naar stap 7.
7: Band opnieuw opblazen en ronddraaien om de Blue Doc goed te verspreiden
Breng de band weer opnieuw op spanning (ca 6 of 7 bar) en draai het wiel goed rond. Ook licht schudden van het wiel kan helpen om ervoor te zorgen dat de Blue Doc latex zich goed verspreid.
Indien er kleine lekkages zijn, heeft de Blue Doc even tijd nodig om zijn werking te doen.
Na de eerste ritten kan het soms verstandig zijn nog een beetje Blue Doc bij te vullen, indien de band niet voldoende op druk blijft. Ook na verloop van tijd kan het zinvol zijn de band regelmatig bij te vullen, omdat de Blue Doc beperkt houdbaar is (ca 2 tot 7 maanden). Dat betekent dat de werking van het Blue Doc af neemt en indien u lek rijdt de Blue Doc het gat niet meer automatisch dicht. Regelmatig bijvullen is dus het advies.
Ga voor het bijvullen van uw band hetzelfde te werk als de hier omschreven stap 6 & 7. Start met het verwijderen van de ventielkern en vul ca 30ml bij.
Indien u de bovenstaande stappen op de juiste wijze heeft doorlopen, kan u genieten van tubeless rijden met uw Schwalbe Pro One banden.
De aangebrachte Blue Doc dicht ook kleine lekkages tijdens uw fietstochten en is dus ideaal voor lange tochten. Mocht u onverhoopt toch een keer echt lek rijden, neem daarvoor gerust een binnenband mee. Demonteer in dat geval het tubeless ventiel en breng uw binnenband aan zoals u gewent bent. Bij thuiskomst kan u de binnenband weer verwijderen en tubeless montage weer herstellen.
Indien u nog vragen heeft, neem gerust contact op.
Mocht u de montage van uw tubeless banden graag uitbesteden, neem dan gerust contact op.
Indien u alle benodigdheden voor tubeless montage gelijk bij uw carbon wielen besteld dan wordt de tubeless montage gratis verzorgt.
Instructie video hieronder laat de tubeless montage in 7 stappen zien: