Cassette body ratel
het geluid bij vrijloop van je achterwiel
Ieder achterwiel heeft een eigen “ratel”, het herkenbare geluid dat je bij de vrijloop van je achterwiel hoort als je stopt met trappen. Om het stoppen met trappen mogelijk te maken heeft iedere racefiets achternaaf een ratel systeem (ook wel het vrijloopsysteem).
Het meest voorkomende ratel systeem maakt gebruik maken van pallen die (vanuit de cassette body) met veren ingrijpen op de naaf. Bij het aanzetten (trappen) duwen de veren in je cassette body de pallen tegen tanden in je naaf. Indien je stopt met trappen (de vrijloop) ratelen de pallen over de tanden van de naaf. Dat zorgt voor het typische ratelend geluid tijdens het fietsen.
Dt Swiss heeft echter een totaal eigen gepatenteerd ontwerp en maakt gebruik van het ratches systeem. Dat zijn twee schijven die in elkaar grijpen bij het op spanning brengen van de ketting. Deze ratel is vaak duidelijk herkenbaar bij het stoppen met fietsen, als de tanden over elkaar heen ratelen.
Een harde ratel hoeft niet!
In eerste instantie zou je zeggen dat de ratel bij de naaf hoort, echter dit is minder waar dan gedacht. Veel ratels – met name de standaard naven die gebruik maken van pallen- kunnen vrijwel geluidloos gemaakt worden door gebruik te maken van de juiste smering. Afhankelijk van het type smering is het geluid van de ratel harder of zachter. Een harde ratel hoeft dus niet!
Indien een smering met een hoog olie gehalte wordt gebruikt (lage viscositeit) resulteert dit in een harde ratel. Kies je voor een smering met een hogere viscositeit (bv vet) dan is het geluid zachter. Let wel op dat je het juiste vet gebruikt om de functie van de ratel (aangrijpen bij aanzetten) niet verstoord en gebruik dan ook niet meer vet dan nodig.
Jouw wensen wat betreft de ratel in het achterwiel?
Bij CARBONRACING ontvangen we verschillende wensen over het wel of niet aanwezigheid zijn van een ratel. Sommige wielrenners willen juist een harde ratel (geen bel nodig…) terwijl andere wielrenners liever zonder geluid genieten van de omgeving.
Standaard levert CARBONRACING de wielen af met de smering zoals de naven geleverd worden, fabriek af. Daarbij hoort dus per naaf een typisch geluid. Zie hieronder het overzicht van het geluid per naaf.
Op verzoek kan het volume van de ratel (het geluid) aangepast worden door een andere smering te gebruiken. Ook bij reeds geleverde wielen is dat prima mogelijk. Bekijk de mogelijkheden per naaf:
Miche (Primato & DX)
Miche heeft een duidelijk aanwezig ratel. Miche maakt gebruik van het pallen systeem waarbij de pallen langs de tanden in de naaf ratelen tijdens de vrijloop.
De ratel is herkenbaar en aanwezig, maar is eenvoudig zachter te maken door gebruik van een ander smeermiddel (vet). Indien je een wielset met Miche naven bestelt, maar een harde ratel niet op prijs stelt, plaats dan bij de bestelling in de opmerkingen dat je graag een “stille ratel” wilt hebben. De naaf wordt dan gratis voorzien van andere smering voor een stiller gebruik.
Novatec naven
Ook Novatec heeft duidelijk aanwezige ratel, maar iets minder hard dan de Miche ratel. Ook Novatec maakt gebruik van het pallen systeem waarbij de pallen van de cassette body over de tanden in de naaf ratelen tijdens de vrijloop van het achterwiel. Deze ratel is vrijwel stil te krijgen door gebruik te maken van een ander smeermiddel.
Vraag hier gerust naar door bij bestelling in de opmerkingen te vragen naar een stille ratel. Uw naaf wordt dan voorzien van een andere smering en zorgt voor een vrijwel afwezig geluid (stille ratel).
DT Swiss
Door het ratches systeem en de bijbehorende smering heeft het DT Swiss systeem standaard de zachtste ratel. Omdat er gebruik wordt gemaakt van het ratches systeem (twee schijven die tegen elkaar aan drukken) heeft Dt Swiss een uniek eigen geluid. Dit systeem wordt zowel voor de DT 350 als de DT 240 naven gebruikt.
DT Swiss levert de naven standaard met dempende smering, waardoor het geluid wel aanwezig is, maar niet al te opvallend.
Om de ratel van de DT Swiss duidelijker herkenbaar te maken kan gebruik worden gemaakt van olie. Hiervoor dienen de ratches goed schoon te worden gemaakt van de DT Swiss smering en (de juiste!) olie gebruikt te worden. Voor garantie op het systeem is het echter beter de bestaande smering (met een relatief zacht geluid) te laten zitten.
Heb je naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen, neem dan gerust contact op!